Resultat af kanalkapsejladsen


 Begge både driver med 5 knobs fart med strømmen. Båd B har endvidere 5 knobs medvind, som ophæves af strømmen, så B befinder sig i totalt vindstille. Uanset hvad B gør, kan den ikke sejle hurtigere end de 5 knob strømmen giver, og de 20 sømil vil tage 4 timer.
Båd A vil få modvind på 5 knob (ca. 3 m/sek.), fordi strømmen fører A gennem den vindstille luft på kanal A.
Hvis A giver sig til at krydse mod vinden, vil A få så meget ekstra fart, at de 20 sømil sejles på mindre end 3 timer, og A kommer således mere end en time før B, der blot driver med strømrnen.
For at løse opgaven præcist, må vi vedtage at bådene ved 5 knob vind (3 m/sek.) kan holde fx 3 knob på bidevind, og at de kan holde fx  40° til vinden (den faktiske vind, ikke den resulterende vind).
Ved at tegne en strømtrekant kan man måle at de 3 knob med 5 knob rnedstrøm bliver til ca. 7,6 knob beholden fart pa beholden kurs 15° til vinden. På en time er båden kommet ca. 7,25 sømil direkte mod målet, og sejltiden b!iver 20/7,25 = 2, 7586 time eller 2 timer 45 min. Det er l time og 15 min. hurtigere end båd B!
Det kan beregnes endnu nøjagtigere med sinus og cosinus pa den beholdne kurs i forhold til den ønskede kurs direkte mod vinden. Faktisk fik vi da en sejltid pa 2 timer 44 min. 26 sek. Dette forudsætter, at båden intet sætter til i stagvendingerne.
Forskellen på den målte og beregnede sejltid skyldes ubetydelige målefejl pa strømtrekanten.

Strømkonstruktionen viser, at båden A, der har vindstille i 5 knobs medstrøm - altsa 5 knobs modvind - kan krydse med 7,6 knob takket være medstrømmen, skønt den kun sejler 3 knob. Hver time kommer båden 7,25 sømil mod målet.

Havde du regnet rigtigt? Havde du glemt det eller ved du ikke, hvordan man tegner en strømtrekant?
Indholdsfortegnelse   Sejlbåd Tidsfordriv