Resultat af
kanalkapsejladsen |
Begge både driver med 5 knobs fart med strømmen. Båd
B har endvidere 5 knobs medvind, som ophæves af
strømmen, så B befinder sig i totalt vindstille. Uanset hvad B gør, kan den
ikke sejle hurtigere end de 5 knob strømmen giver, og de 20 sømil vil tage 4
timer.
Båd A vil få modvind på 5 knob (ca. 3 m/sek.), fordi strømmen fører A gennem
den vindstille luft på kanal A.
Hvis A giver sig til at krydse mod vinden, vil A få så meget ekstra fart, at
de 20 sømil sejles på mindre end 3 timer, og A kommer således mere end en
time før B, der blot driver med strømrnen.
For at løse opgaven præcist, må vi vedtage at bådene ved 5 knob vind (3
m/sek.) kan holde fx 3 knob på bidevind, og at de kan holde fx 40° til
vinden (den faktiske vind, ikke den resulterende vind).
Ved at tegne en strømtrekant kan man måle at de 3 knob med 5 knob rnedstrøm
bliver til ca. 7,6 knob beholden fart pa beholden kurs 15° til vinden. På en
time er båden kommet ca. 7,25 sømil direkte mod målet, og sejltiden b!iver
20/7,25 = 2, 7586 time eller 2 timer 45 min. Det er l time og 15 min.
hurtigere end båd B!
Det kan beregnes endnu nøjagtigere med sinus og cosinus pa den beholdne kurs
i forhold til den ønskede kurs direkte mod vinden. Faktisk fik vi da en
sejltid pa 2 timer 44 min. 26 sek. Dette forudsætter, at båden intet sætter
til i stagvendingerne.
Forskellen på den målte og beregnede sejltid skyldes ubetydelige målefejl pa
strømtrekanten. |

Strømkonstruktionen viser, at båden A, der har vindstille
i 5 knobs medstrøm - altsa 5 knobs modvind - kan krydse med 7,6 knob takket
være medstrømmen, skønt den kun sejler 3 knob. Hver time kommer båden 7,25
sømil mod målet. |
Havde du regnet rigtigt? Havde du glemt det eller ved du
ikke, hvordan man tegner en strømtrekant? |
|